Nostaligisk


Idag for min mor och syster iväg på skolresa till Stockholm. Det får mig att minnas och längta tillbaka till tiden när jag själv åkte på skolresa.

Jag minns all försäljning av lotter och liknande, det som finansierade resan. Jag minns hur vi förhandlade om fickpengar. Jag minns den stora godispåsen som inhandlades dagen före, allt packande innan och avfärden från skolgården tidigt på morgonen. Jag minns hur en bunt med ungar packade in sig i en buss tillsammans med sina stressade föräldrar, som absolut inte fick sitta brevid en. Sen följde alltså ett par hektiska dagar där man skulle hinna se så mycket som möjligt, klämma in minst ett besök i någon gammal kyrka och ägna en dag åt shopping som de flesta bara blev trötta av. Självklart skulle man också hinna spela fotboll och brännboll på kvällarna, barnen mot de vuxna. Det var tradition att eleverna vann och att de vuxna fuskade och sa att de vann. Min lärare lyckades nästan varje år skjuta fotbollen mitt i magen på mig, så det bev också det en liten tradition. På vägen till resemålet fick godis ej förtäras i bussen men på hemvägen var det fritt fram. Jag förstod aldrig riktigt varför det var så... gjorde det inget om vi spydde lite på hemvägen..?

Så minns jag hur otroligt kul det var och att skolresan var det man brukade börja längta till redan första skoldagen varje läsår.

Ja, det var tider det... men den här tiden är helt okej den också.

Kommentarer
Postat av: Felicia

Men gud vad dålig jag var på att stava!

2010-05-25 @ 13:20:18
Postat av: pappa

Och du minns väl den "goda" makaronisalladen som vi åt ett antal gånger under en av resorna.

2010-05-25 @ 16:31:15
Postat av: Ronja

HAHAHAHA!! Svenskan flicka!



Skolresor är fina. Åkte 7 mil och bowlade en gång med min adhd-drabbade klass i nian. Det var kul. Jag tappade våra matpengar, 2400 kronor, men vi hittade dom igen. :)

2010-05-25 @ 18:49:37
URL: http://egosumronjaosterud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0